سرقت در شب و تفاوت مجازات آن با سرقت در روز

سرقت در شب و تفاوت مجازات آن با سرقت در روز

متاسفانه در سالهای اخیر تعداد بسیار زیادی سرقت از منازل در مناطق مختلف کشور اتفاق افتاده است.

به ویژه در ایام تعطیلات نوروز، که معمولا مردم به مسافرت می روند، آمار سرقت از منزل بسیار بالا رفته و این امر موجب نگرانی بسیاری از مردم شده است.

در این مقاله آموزشی ما قصد داریم که راهکارهای مناسبی را جهت جلوگیری از سرقت منزل و محافظت از اشیا، مدارک و دارایی های با ارزش را به شما آموزش دهیم.

در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای جلوگیری از سرقت منزل را به شما ارائه دهیم.

راهکارهای جلوگیری از سرقت منزل

دلایل سرقت از منزل، برای اینکه شما بتوانید از اموال و دارایی‌های خود محافظت کنید و از سرقت رفتن آنها جلوگیری کنید، در درجه اول سعی کنید که درون منزل خود به هیچ عنوان پول، طلا و اشیای با ارزش را نگهداری نکنید.

و در صورت امکان سعی کنید که به بانکها اعتماد کنید و اشیای با ارزش خود را در بانکها نگهداری کنید.

اما اگر به دلایلی نمی توانید به بانک ها اعتماد کنید و مجبور به نگهداری اشیای با ارزش خود در درون منزل هستید سعی کنید که آنها را در جایی مخصوص و به دور از چشم نگهداری کنید.

و سعی کنید که محل اختفای اسناد و مدارک و دارایی های با ارزش خود را فقط افراد خانواده خود که به آنها اعتماد کامل دارید در جریان این موضوع باشند به عنوان مثال فقط خودتان و همسرتان از این موضوع آگاه باشید و در حد امکان حتی این موضوع را به فرزندان خود نیز نگویید چراکه آنها ممکن است گاهی اوقات حواسشان نباشد و این موضوع را پیش دوستان و یا برخی از آشنایان مطرح کنند.

جالب است بدانید که طبق آمارهایی که از سوی نیروی انتظامی منتشر شده بالای ۹۰ درصد سرقت‌هایی که از منازل انجام می‌شود کار افراد آشنا می باشد.

پس بنابراین شما باید محل اختفا را از دیگران مخفی نگه دارید.

در زمانی که قصد دارید به مسافرت بروید سعی کنید که این موضوع را علنی نکنید و حتما برای منزل خود از سیستم قفل ضد سرقت و در حد امکان از دوربین مداربسته استفاده نمایید.

و می توانید برای اینکه دارایی‌های خود را در یک مکان امن در منزل نگهداری کنید از یک گاوصندوق ایمن و ضد سرقت استفاده کنید.

صندوقی که می توانید خریداری کنید باید حتما دارای سیستم امنیتی و ضد سرقت باشد، قفل آن باید به صورت اثر انگشتی و هوشمند طراحی شده باشد، باید دارای ویژگی های نسوز و و ضد ضربه باشد.

در حد امکان وزن آن سنگین باشد که به راحتی نتوان آن را جابجا کرد.

جهت آشنایی بیشتر با صندوق‌های ایمن و ضد سرقت پیشنهاد می کنیم که مقاله گاوصندوق ضدسرقت در وبسایت safekaveh.com را مطالعه نمایید.

همچنین برای اینکه خیالتان آسوده باشد که صندوقی که اموال با ارزش خود را در آن نگهداری می کنید دارای استانداردهای ایمنی و ضد سرقت می باشد حتما باید محصول مد نظر خود را از یک شرکت معتبر خریداری نمایید.

به عنوان مثال شرکت گاوصندوق کاوه یکی از این شرکت هایی است که سالیان سال در زمینه تولید انواع صندوق های ایمن و ضد سرقت فعالیت می کند و می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

در بخش زیر ما یکسری از شرکت‌های معتبر ایرانی را که در زمینه تولید صندوق‌های ایمن و ضد سرقت فعالیت می کنند را به شما معرفی کرده ایم :

گاوصندوق گنجینه

گاوصندوق گنجبان

گاوصندوق سدید

گاوصندوق آرکا

گاوصندوق سایروس

گاوصندوق آریا

گاوصندوق خرم

در صورتی که علاقه مند هستید از شرکت‌های خارجی و شناخته شده در سطح دنیا محصول مورد علاقه خود را خریداری کنید، در بخش زیر یک سری از صندوق های خارجی که دارای ویژگی های ضد سرقت و ایمن هستند را به شما معرفی کرده ایم.

گاوصندوق ایگل

گاوصندوق بامیل

گاوصندوق آیکو

گاوصندوق روستیک

گاوصندوق نیکا

گاوصندوق لوسل

برای مطالعه :  در صورتی که به دنبال راهکارهایی برای مخفی کردن صندوق خود در منزل هستید می توانید مقاله گاوصندوق مخفی را مطالعه کنید که در این مقاله آموزشی کاملا توضیح داده شده است که به چه شکلی محصول خود را در بخش هایی از منزل مخفی کنید.

برای مطالعه :

جرم سرقت از منزل

در قانون مجازات اسلامی در حوزه اموال و مالکیت افراد یکی از انواع جرایم پیش‌بینی شده جرم سرقت از منزل می باشد.

جرم سرقت از منزل می تواند شامل جرم کیف قاپی و یا برداشتن وجه از حساب بانکی دیگران و یا سرقت اموال و دزدی از خانه دیگران باشد.

پس سرقت به این معنا است که یک شخصی بدون اجازه شخص دیگری به حریم شخصی او تجاوز کند و اموال و دارایی‌های او را به سرقت ببرد.

در پاسخ به این سوال هم که مجازات سرقت از منزل چیست ؟

باید گفت که سرقت را به دو دسته سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم‌بندی می‌کنند.

و سرقت تعزیری خود دسته بندی های مختلفی دارد، تشخیص این موضوع بر عهده قاضی است که ببیند سرقتی که از منزل انجام شده است سرقت حدی است یا سرقت تعزیری.

جرم سرقت از منزل چیست ؟

پس از آن که قاضی پرونده تشخیص داد که سرقت انجام شده از منزل سرقت حدی است و یا سرقت تعزیری با توجه به میزان و شدت آن می‌تواند مجازات های زیر را برای سرقت از منزل در نظر بگیرد.

مجازات مربوط به سرقت تعزیری :

اگر قاضی پرونده تشخیص دهد که سرقت انجام شده از منزل سرقت تعزیری است می تواند مجازات های ذکر شده را برای آن در نظر بگیرد، به عنوان مثال سرقت اگر موجب آزار و یا به صورت مسلح انجام شود

حبس از سه ماه تا ۱۰ سال و همچنین ۷۵ ضربه شلاق در ملا عام را برای سارق در نظر گرفته می شود.

البته همانطور که می دانید در مجلس شورای اسلامی سالانه قوانین جدیدی تصویب می شود و موارد ذکر شده در این مقاله با توجه به قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود ممکن است بعدا تغییر کند به عنوان مثال اینکه گفته می‌شود ۷۵ ضربه شلاق در ملا عام ممکن است بعداً قوانینی تصویب شود که انجام این کار را از لحاظ قانونی منع کند.

اگر سرقت به صورت مسلحانه با سلاح گرم و یا سلاح سرد در شب انجام شود می‌تواند بین ۵ تا ۱۵ سال حبس و ۷۵ ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته شود.

اگر سرقت در مسیرهای جاده ای و یا دریایی انجام شود که اصطلاحاً به آن راهزنی هم گفته می‌شود بین ۳ تا ۱۵ سال حبس و همچنین ۷۵ ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته می شود.

سرقت هایی نظیر کیف زنی و جیب بری در خیابان ها و معابر عمومی در صورتی که این کار موجب آسیب جسمی به شخص نشود بین یک تا پنج سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای سارق در نظر گرفته می‌شود، اما اگر کیف زنی و یا جیب بری سارق موجب آسیب جسمی به شخص شود می‌تواند مجازات‌های سنگین تری را برای وی به دنبال داشته باشد.

همچنین سرقت وسایل و تاسیسات عمومی هم می تواند بین ۱ تا ۵ سال حبس را برای سارق به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال سرقت وسایل پارک ها، تجهیزات پل عابر پیاده در خیابان ها، تابلو های راهنمایی رانندگی، صندوق صدقات و وسایلی از این دسته که در معابر عمومی وجود دارد می‌تواند همچنین مجازاتی برای آن در نظر گرفته شود.

موارد ذکر شده تا به اینجا مربوط به سرقت تعزیری است، اما اگر قاضی پرونده تشخیص دهد که سرقت انجام شده سرقت حدی می باشد مجازات های بسیار سنگین تری را می‌تواند برای آن در نظر بگیرد.

در صورتی که قاضی پرونده تشخیص دهد که سرقت انجام شده سرقت حدی می‌باشد مجازاتی مانند قطع چهار انگشت دست راست سارق در بار اول به طوری که کف دست و انگشت شصت باقی بماند.

اگر سارق برای بار دوم مرتکب سرقت حدی شود مجازات قطع پای چپ از پایین برآمدگی با باقی ماندن محل مسح و نصف قدم.

اگر سارق برای مرتبه سوم مرتکب سرقت حدی شود برای آن حبس ابد در نظر گرفته می شود.

اگر برای بار چهارم مرتکب سرقت حدی شود قاضی پرونده برای وی مجازات اعدام را در نظر می‌گیرد، و تشخیص این که اعدام در ملا عام انجام شود و یا در مکانی دیگر هم بر عهده قاضی می باشد.

سخن پایانی

در نهایت امیدوار هستیم که از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید و مواردی هم که در مورد جرم سرقت از منزل در این مقاله ذکر شد طبق آخرین قوانینی است که در کشور ما در مورد مجازات سرقت از منزل وضع شده است و این قوانین ممکن است در آینده دستخوش تغییراتی نیز باشد.

پیشنهاد می کنیم که اگر از منزل شما سرقت شده است می ‌توانید در این باره با یک وکیل خوب و کاربلد مشورت نمایید که در این مورد ما سایت وکالت تهران را به شما معرفی می کنیم که می توانید با مراجعه به این وب سایت با بهترین وکلای شهر تهران ارتباط بگیرید و مشاوره لازم را از آنها دریافت نمایید.

در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری در مورد مجازات سرقت از منزل داشته باشید پیشنهاد می کنیم که کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی را مطالعه نمایید.

سئوالات متداول در مورد دلایل سرقت از منزل ؟

مجازات سرقت از منزل چیست ؟

مجازات سرقت از منزل با تشخیص قاضی، و تعیین این که سرق انجام شده از نوع حدی و یا تعزیری می باشد تعیین می شود، که در ادامه این مطلب به طور کامل توضیح داده شده است.

بهترین راه جلوگیری سرقت از منزل ؟

بهترین راه جلوگیری سرقت از منزل استفاده از سیستم ضد سرقت، نصب دوربین مداربسته پیشرفته، و استفاده از یک گاوصندوق ایمن، هوشمند و ضد سرقت در منزل.

نحوه اثبات سرقت از منزل ؟

نحوه اثبات سرقت از منزل می تواند حالت های مختلفی داشته باشد، به عنوان مثال اعتراف سارق، شهادت افرادی که شاهد این سرقت بوده اند در دادگاه، تشخیص اثر انگشت سارق، دوربین های مداربسته که تصویر سارق را ثبت کرده اند.

منبع :

safekaveh.com/دلایل-سرقت-از-منزل/

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email