درمان هیرسوتیسم با اسپیرونولاکتون

پرمویی یا هیرسوتیسم موضوعی است که در این مقاله آموزشی قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم، و درمورد روش های درمان آن، عوارض هیرسوتیسم و راه های درمان هیرسوتیسم در زنان صحبت کنیم.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا جوانب کلی پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان را مورد بررسی قرار دهیم.

پرمویی در زنان یا هیرسوتیسم

هیرسوتیسم یا پرمویی یک بیماری شایع در بین خانم ها می باشد که طبق آمار های منتشر شده از سوی سازمان بهداشت و درمان تقریبا از بین هر 20 نفر خانم تقریبا یک نفر با این مشکل مواجه است، و باید حتما در صورت مشاهده علائم آن به یک پزشک مراجعه نماید و هیرسوتیسم را درمان کند.

قبل از این توضیحات بیشتر در مورد هیرسوتیسم ارائه دهیم ذکر این نکته قابل توجه است که خانم هایی که علائم پرمویی را دارند، اصلا نیاز نیست که نگران شوند و بی جهت به خودشان استرس بی مورد وارد کنند، البته از آن جایی که مسئله پرمویی به زیبایی خانم ها لطمه وارد می کند در ابتدا قابل درک است که یک مقدار به آن ها استرس وارد شود، اما روش هایی وجود دارد برای درمان هیرسوتیسم که توسط یک پزشک متخصص این بیماری قابل درمان است.

پرمویی یا هیرسوتیسم به معنی رشد بی رویه موهای زخیم در ناحیه صورت، و گاها بین سینه های خانم ها می باشد.

به طور معمول موهایی که در ناحیه صورت خانم ها رشد می کند بسیار نازک و کمرنگ هستند، اما اگر کسی مشاهده کرد که در برخی از نواحی صورتش موهای ضخیم شبیه موهای مردانه رشد می کند این مورد می تواند یکی از نشانه های پرمویی یا هیرسوتیسم باشد و برای تشخیص دقیق تر باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نماید.

هیرسوتیسم از نظر لغوی و در زبان فارسی هم به معنای نابجارویی مو ترجمه می شود، پس در نتیجه طبق توضیحاتی که تا به این جا ارئه شد، اگر شخصی رشد بی رویه مو در ناحیه ریش و سبیل و یا ناحیه سینه داشت، این موضوع می تواند یکی از علائم بیماری پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان باشد.

پیشنهاد ویژه » لیزر الکس در کلینیک زیبایی ندای سلامت برای برطرف کردن و از بین بردن موهای زائد

علائم هیرسوتیسم

طبق توضیحاتی که در بخش قبلی ارائه شد پس علائم هیرسوتیسم می تواند وجود موهای ضخیم و مردانه در ناحیه صورت خانم، و جود موهای ضخیم در ناحیه سینه ها، و همچنین رشد بی رویه موهای ضخیم می تواند نشانه وجود بیماری هیرسوتیسم باشد.

همچنین موارد زیر هم می تواند از علائم پرمویی یا هیرسوتیسم باشد :

  • عمیق‌تر شدن صدا
  • کچل شدن
  • آکنه
  • کاهش سایز پستان
  • افزایش توده عضلانی
  • بزرگ شدن کلیتوریس

البته اگر فردی دارای این نشانه ها بود، به طور قطع نمی توان تشخیص داد که قطعا به این بیماری مبتلا شده است، بلکه تشخیص دقیق این بیماری باید با مراجعه به یک پزشک متخصص و انجام یکسری معاینات و آزمایش هایی که در ادامه درمورد آن ها صحبت خواهیم کرد انجام می شود.

شایع‏ترین علت بروز پرمویی زنان چیست

طبق نظر پزشکان یکی از شایع ترین ترین دلایل هیرسوتیسم یا پرمویی در زنان می تواند ارثی باشد، یعنی در بین اعضای خانوده قبلا این مشکل وجود داشته است، و شما این بیماری را از افرادی مثل مادر یا مادر بزرگ خود به ارث برده اید.

یکی دیگر از دلایل علمی پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان افزایش سطح هورمون های مردانه یا آندروژن ها در زنان است که هورمون تستوسترون یکی از مهم ترین هورمون هایی است که می تواند باعث بروز این اختلال شود.

البته در بدن زنان هم هورمون تستوسترون وجود دارد، و اگر سطح این هورمون به میزان قابل توجهی در بدن خانم ها افزایش یابد می تواند باعث بروز بیماری هیرسوتیسم شود.

به جز دو مورد مهمی که از شایع‏ترین علت بروز پرمویی زنان است، دلیل دیگری هم وجود دارد که می تواند باعث بیماری پرمویی در زنان شود، البته این مورد آخر احتمالش خیلی ضعیف است، و آن هم تومور های آدرنال و تخمدان می باشد، که این دو تومور می تواند منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن خانم ها باشند و این دو تومور می تواند باعث بروز بیماری پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان شود.

برای مطالعه » کرایوتراپی چیست

تشخیص هیرسوتیسم

برای تشخیص بیماری پرمویی یا هیرسوتیسم شما در صورت مشاهده علائم ذکر شده در ابتدا باید به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

بعد از مراجعه شما پزشک متخصص با تمرکز ویژه روی چرخه قاعدگی بیمار، سوابق پزشکی شما را مورد بررسی قرار می دهد.

در شرایطی که بیمار الگوی قاعدگی منظمی داشته باشد، هیرسوتیسم احتمالا علت ژنتیکی یا ارثی دارد، در مواقعی که فرد قاعدگی نامنظم داشته باشد، علت آن می‌تواند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.

برای مطالعه » آیا لیزر برای کیست تخمدان مضر است

برای تشخیص دقیق پرمویی یا هیرسوتیسم در بدن می توان با گرفتن MRI از مغز، CT اسکن غده آدرنال، و همچنین سونوگرافی از تخمدان وجود این بیماری در بدن را به طور قطع تشخیص داد.

درمان هیرسوتیسم در زنان

یکی از راه های درمان هیرسوتیسم در زنان می تواند با مصرف دارو انجام شود، البته فراموش نکنید که استفاده از این دارو ها حتما باید با تشخیص پزشک باشد، و به هیچ عنوان این دارو ها نباید خودسرانه مصرف شود.

داروهای خوراکی ضد بارداری، قرص های کنترل بارداری، و به طور کلی داروهای ضد بارداری که دارای  استروژن و پروژسترون هستند می توانند به درمان بیماری پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان کمک کنند.

البته همان طور که می دانید مصرف داروهای ضد بارداری می تواند عوارض جانبی مانند سردرد، و حالت تهوع را در زنان به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از راه های درمان هیرسوتیسم در زنان استفاده از کرم موضعی افلورنیتین (وانیکا) است، این کرم بر روی ناحیه که دچار رشد بی رویه شده است زده می شود، و روند رشد بی رویه این موهای ضخیم را کند و متوقف می کند.

البته یکی دیگر از روش های رایج و موثر برای هیرسوتیسم که امروزه در بسیاری از کلینیک های پزشکی از جمله کلینیک ندای سلامت هم از آن استفاده می شود استفاده از لیزر موهای زائد برای درمان پرمویی و یا هیرسوتیسم است.

درمان خانگی هیرسوتیسم

روش های خانگی که می تواند برای درمان هیرسوتیسم به شما کمک کند عبارتند از ورزش کردن مناسب، ترک سیگار و مشروبات الکلی، نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز، از مصرف غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارانی اجتناب کنید.

روغن های سالم مانند روغن گیاهی و روغن زیتون مصرف کنید، و همچین مصرف زیاد میوه و سبزیجات هم می تواند برای درمان هیرسوتیسم به شما کمک کند.

درمان هیرسوتیسم در طب سنتی

طب سنتی هم برای درمان هیرسوتیسم زنان راه کارهایی را در نظر گرفته است، از جمله این روش ها مصرف چای نعناع برای کنترل پرمویی، پرهیز از خوردن غذاهای آماده و فست فود ها، مصرف گیاه پنج انگشت که باعث کاهش میل جنسی در افراد می شود، و همچنسن مالیدن روغن رازیانه در محل رویش موهای زائد از جمله روش هایی است که در طب سنتی به آن اشاره شده است.

نکته مهم » مواردی که در مورد طب سنتی گفته شد به هیچ وجه توسط پزشکان متخصص دراین زمینه تایید شده نیست، این موارد صرفا به درخواست کاربران سایت ندای سلامت در این بخش درج شد.

و بهترین راه کاری که پزشکان برای درمان مشکل هیرسوتیسم یا پرمویی در زنان به مراجعه کنندگان خود تجویز می کنند، انجام معاینات و آزمایش های پزشکی و بعد از تشخیص قطعی استفاده از روش های علمی که مورد تایید متخصصین در این حوزه و جامعه پزشکی می باشد.

هیرسوتیسم از طریق چه غددی تشدید می‌شود

تومور های آدرنال و تخمدان می تواند منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن خانم ها باشند، که البته همانطور که پیش تر توضیح دادیم احتمال بروز بیماری هیرسوتیسم از طریق این دو غده بسیار ضعیف است.

برای مطالعه » آشنا شدن با انواع روش های لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدن :

لیزر IPL

diode laser

لیزر SHR

لیزر پلاتینیوم

لیزر تیتانیوم

برداشتن خال و زیگیل با لیزر RF

لیزر ND:YAG

عوارض هیرسوتیسم

پرمویی یا هیرسوتیسم هیچگونه عوارض جسمانی برای خانم ها به دنبال ندارد، اما متاسفانه بروز این بیماری در بدن زنان می تواند از لحاظ روحی و روانی به آن ها آسیب بزند.

چرا که رشد بی رویه موهای زائد مخصوصا در ناحیه صورت باعث خجالت زدگی، و افسردگی زنان شود.

در نهایت بهترین و منطقی ترین راه کار بعد از مشاهده علائم هیرسوتیسم در بدن این است که سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید، تا با استفاده از روش های علمی و موثر به سرعت این بیماری را درمان کنید.

برای مطالعه »

بارداری و هیرسوتیسم

خانم هایی که در دوران بارداری خود احساس کردن که دارای علائم پرمویی یا هیرسوتیسم هستند به هیچ عنوان نباید از داروهای ضد بارداری استفاده کنند، چون که انجام این کار می تواند بسیار خطرناک باشد و خدای نکرده موجب سقط و یا آسیب به جنین شود.

در صورتی که خانم ها در دوران بارداری علائم هیرسوتیسم را در بدن خود مشاهده کردن اصلا نگران نباشند، چرا که این موهای زائد بعد از بارداری از بین خواهد رفت.

و درصورت لزوم خانم های باردار می توانند با مراجعه به یک کلینیک زیبایی، و با تشخیص پزشک موهای زائد ناحیه صورت خود را به کمک لیزر برطرف کنند.

سایر خدمات زیبایی در کلینیک تخصصی ندای سلامت :

هایفوتراپی

تزریق ژل

تزریق بوتاکس

تزریق چربی

سئوالات متداول در مورد پرمویی (هیرسوتیسم) ؟

هیرسوتیسم چیست ؟

پرمویی یا هیرسوتیسم به معنی رشد بی رویه موهای زخیم در ناحیه صورت، و گاها بین سینه های خانم ها می باشد.

دلایل هیرسوتیسم ؟

ارثی بودن، افزایش سطح هورمون های مردانه یا آندروژن ها در زنان، تومور های آدرنال و تخمدان که منبع اصلی تولید کننده آندروژن ها در بدن خانم ها است.

هیرسوتیسم و نازایی ؟

به طور معمول هیرسوتیسم نمی تواند موجب نازایی در زنان شود، البته چون برای درمان آن خانم ها مجبور هستند از داروهای ضد بارداری استفاده کنند، استفاده از این دارو ها باید با تشخیص پزشک انجام شود.

منبع »

www.nedayesalamat.com/پرمویی-هیرسوتیسم-چیست/

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email